Har du en stinkande komposthög i ditt konferensrum?

Har du en stinkande komposthög i ditt konferensrum?

Den medvetna trädgårdsägaren är stolt över och tar hand om sin kompost för bästa resultat. Även om den luktar illa och för den okunniga är något som helst inte skall pratas om, är det rent guld för den kunniga odlaren. I rätt händer anses kompost som en resurs för att få kraftig tillväxt i trädgården. I fel händer ses den bara som stinkande avfall.

De flesta som läser detta inlägg är inte trädgårdsmästare som får glitter i ögonen när man pratar kompost.

Men jag vågar påstå att alla företagsägare och drivna entreprenörer har en komposthög på sin arbetsplats: Något som antigen används som en värdefull växtplats eller göms undan som en luktande avfallshög. Vad är det? Reklamationer, personalkonflikter, leveransförseningar, IT-strul. Ärenden som vi kan välja att se som en luktande avfallshög eller en värdefull komposthög. Ärenden vi inte vill visa upp. Den företagskomposten skäms vi ofta över. I kvalitetssammanhang kallas det för avvikelser. Hur vi ser värdet i dessa ärenden kan avgöra hur snabbt vi, som företag, växer. Företagskomposten kan användas som gödning.

En central punkt i kvalitetsarbete är att ta vara på avvikelser och lära av dem. Störningar kan förbättra ditt företag. Med ett systematiskt bruk av avvikelser kan du öka din lönsamhet.

Hurdå?

Precis som en komposthög kan du inte hantera dina avvikelser hur som helst. En komposthög skall luftas, ha rätt temperatur, vattnas och placeras på rätt skuggplats.

En avvikelse skall tas på allvar, lyftas fram till rätt person, bearbetas och ses efter.

Ett optimalt sätt att hantera avvikelser är att skaffa en metod för att dokumentera dem. Kanske i ditt kvalitetssystem. Anteckna vad som har hänt med datum och namn på den person som har rapporterat avvikelsen. Beskriv därefter hur ni i har löst problemet.

Låt säga att du har en kund som fått felleverans. Högst sannolikt är den omedelbara utgången att kunden får varan bytt. Detta kallas ofta ”lösningen” och många gånger händer där inte så mycket mera efter detta. Reklamationen stängs ner och anses omhändertagen. Om inget mer händer i ärendet kan det jämföras med en komposthög som inte bearbetas och luftas. Utan syre till komposthögen kommer processen att saknats ner. Det som kunde blivit gödning blir bara avfall.Om du istället syresätter din avvikelse händer det saker. Du syresätter genom att ta första steget för att arbeta vidare med ärendet. Du analyserar vad du kan lära av felet och hur detta kan undvikas i framtiden. Hur kan du garantera rätt leverans till rätt kund varje gång? Genom att ställa denna fråga kan du hitta en långsiktig lösning, den ”riktiga lösningen” som du kan använda för tillväxt. Behöver ni bättre uppmärkning av era lagerhyllor? Behöver ni en kontrollista innan produkter skickas i väg? Är det stress som orsakat packfelet? Behövs extra packtid? Är det otydliga packlistor? Behövs bättre packningsrutiner? Behövs en kompetenshöjning? Ni kanske kommer fram till att ett flertal rutiner behöver förbättras och justeras. Det är så här du får en fungerande komposthög. Nu kan den ge dig avkastning.

Hade inte packfelet inträffat eller lagts i den välluftade komposthögen hade ni inte sett behovet av nya och bättre rutiner. Om förbättrade rutiner inte tagits fram hade ni inte haft förbättrade förutsättningar för tillväxt. Med nya tydliga arbetsrutiner underlättar ni vid nästa nyrekrytering. Knivskarpa arbetsrutiner bör inte bara baseras på en bra handledare. De skall vara ett resultat av vad ni lärt er av era misstag och dokumenterat vad som skall göras. Med väl uppdaterade arbetsrutiner blir en upplärning av ny personal både enkel och högkvalitativ. Det blir både billigare och bättre när ni skall lära upp ny personal när du använder er egentillverkade gödning.

Så med tanke på överskriften ”Har du en stinkande komposthög i ditt konferensrum?” hoppas jag ditt svar är JA. Ett JA som sägs högt, tydligt och med stolthet som svar på frågan: Kommer du med stolthet berätta och dela med dig av alla fel ni har åtgärdat och som resulterat i förbättrade rutiner och arbetssätt? JA JA JA!

Stort lycka till med din tillväxt!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på print
Print
Dela på email
Email

Om KlarOK

KlarOK är systemet som ser till att din verkstad blir dokumenterad på rekordtid.

  • Om du skall sälja din verkstad kan du med KlarOK enkelt visa att all dokumentation finns på plats och att verkstaden är ett säkert köp.
  • Om du skall köpa en verkstad kan du med KlarOK snabbt se om företaget har vad som krävs för att överleva.

Kontakta oss för att få en gratis demo på 15 minuter. Det kan spara dig många tusenlappar, grått hår och sköna hemmakvällar.

Vill du också göra din verkstad mer lönsam eller bli snabbt klar och OK för Godkänd Bilverkstad?

KlarOK tar dig från noll till alla dokument du behöver. Du får snabb hjälp, full koll och ro i sinnet. Så att du kan jobba med viktigare saker.
JUST NU

Ackrediterat system. Stöds för snabb revision av: